Nieuws en videos

Over Louis Doedel zijn diverse publicaties verschenen

Verklaring Stichting Louis Doedel - 19 augustus

Een recente ingezonden publicatie waarin gesteld wordt dat ons bestuurslid Nina Jurna zich ten onrechte opwerpt als nazaat van Louis Doedel en geen familie is van de voormalige vakbondsleider, journalist en activist, is onjuist, opzettelijke laster en vooral misleidend. Omdat deze op laster en smaad gestoelde publicatie door sommige media in Suriname klakkeloos schijnt te zijn overgenomen zonder dat er gevraagd is naar wederhoor zoals gebruikelijk is binnen de journalistiek, kunt u hieronder onze reactie downloaden.

Bestand downloaden

NRC Podcast #3 - 4 augustus 2021

Toen vakbondsleider, journalist en activist Louis Doedel eind jaren zeventig werd gevonden in de toenmalige psychiatrische inrichting Wolffenbuttel in Suriname, was hij 'een plant geworden'. Doedel had 43 jaar opgesloten gezeten en vrijwel iedereen dacht dat hij dood was.

Correspondent Nina Jurna is een achternicht van Louis Doedel. In deze driedelige zomerserie gaat ze op zoek naar het echte verhaal over haar oudoom.

Was zijn opsluiting wel terecht? Was hij wel geestesziek toen hij werd opgenomen? En wat was de rol van Nederland bij zijn opsluiting?

NRC Podcast #2 - 3 augustus 2021

NRC Podcast #1 - 2 augustus 2021

Luister hier

FNV eert Louis Doedel: activist, vakbondsleider – en weggezet als gek door koloniaal gezag

Op last van het koloniaal gezag bracht de Surinaamse vakbondsleider Louis Doedel 43 jaar in een psychiatrische inrichting door. De FNV eerde hem op zijn verjaardag met een vergaderzaal in het Amsterdamse regiokantoor.

Documentaire 'Psychiatrie; een dodelijk wapen' over vakbondsman Louis Doedel

Van regisseur Frank Zichem

Documentaire (50 min) over deze eerste
Surinaamse vakbondsleider, die in 1937 door de
toenmalige koloniale overheid 43 jaar onterecht
in een psychiatrisch inrichting werd opgesloten.
Met Nina Jurna die op zoek gaat naar haar oom Louis.

Stanvaste Radio

Item over Wie was Louis Doedel?

Nina Jurna nam plaats tijdens de radio uitzending van Radio Stanvaste naar aanleiding van de vondst van het medisch dossier. Naar aanleiding hiervan werden er door de PvdA kamervragen gesteld.

De video is hier te bekijken: https://youtu.be/O0natBTAThc

Boek over Louis Doedel; Journalist Louis Doedel kaltgestellt in Wolffenbuttel

Van Nizaar Makdoembaks

Ruim veertig jaar sloot men de Surinaamse vrijheidsstrijder Louis Doedel op in de psychiatrische instelling Wolffenbuttel. Nog eens ruim veertig jaar hield men na zijn dood zijn medisch dossier verborgen voor het oog van de wereld. Begin 2021 bracht de voorpublicatie van een nieuwe studie over Doedel daar verandering in. Het boek dat leidde tot het opduiken van het verloren gewaande medisch dossier – Journalist Louis Doedel kaltgestellt in Wolffenbuttel, politieke psychiatrie in Suriname – is nu gratis online beschikbaar.