Onze focus

Stichting Louis Doedel is opgericht op 23 juli 2021.

Ons doel is om een grotere bekendheid te geven aan het leven en de strijd van Louis Doedel, de eerste vakbondsleider van Suriname. In Nederland wil de stichting expliciet bijdragen aan een grotere bewustwording over de rol van Nederland binnen de koloniale geschiedenis, waarbij ook komende generaties recht hebben op een vollediger verhaal binnen het geschiedenisonderwijs dan tot nu toe bekend is.

Onderwijs

We zorgen voor een grotere bewustwording over de rol van Nederland binnen de koloniale geschiedenis, waarbij ook komende generaties recht hebben op een vollediger verhaal binnen het geschiedenisonderwijs. Zo werken wij mee aan het beschrijven van een stuk koloniale geschiedenis dat Nederland en Suriname met elkaar bindt maar waarover nog steeds veel onbekend is.

Waarheidsvinding

We zetten ons in voor waarheidsvinding en proberen te achterhalen wat er exact gebeurd is met  Louis Doedel. Daarom is naast verder onderzoek, ook inzage, bestudering met experts en openbaarmaking van het onlangs boven water gekomen medisch dossier van Doedel  van cruciaal belang.

Eerherstel

Wij streven naar eerherstel voor vakbondsleider Louis Doedel die in de bloei zijn leven, op het hoogtepunt van zijn vakbondsactiviteiten en zijn werk als journalist door de Nederlandse koloniale overheid in 1937 uit de samenleving werd gehaald. We leveren een bijdrage aan het herschrijven en rechtzetten van deze geschiedenis.